rEadEr :)

Wednesday, September 14, 2011

Nak jadi kecik balik!

Assalamualaikum…

Masa aku kecik-kecik dulu aku selalu pikir bestnye la kalau dapat jadi owg besa. Tak yah susah-susah pg skola. Tak yah bawak beg berat2. Zaman aku dulu mane ad beg roda weh, buku teks da la gila berat. Kena bawak buku latihan ag, buki tulis. Kotak pensel pon da setengah kilo. Warna lagi, botol air, bekal makanan.. Berat wo!Pas tu tgok bapak ak g opis melengang je..dapat wet lak tu ujung bulan..x aci betoi la..ak kecik kena bawak beg berat2, dapat wet pon seringgit je. Mak aku yang dok uma tu pon bapak aku bagi wet bnyak taw!

Tu belom ag part ak mintak duit nak beli Tora! Sib bek time tu ak x reti mintak benda mahal2 cam patung Bra-bie tuh..Sbab sume patung-patung aku stok mak ak jahit sendri je. Tah ap2 patung yang mak ak wat sampai x le nak classified tu minatang apa. Bila mintak sikit, bapak ak senyap ag..tapi sebab tamak, walupun mintak sikit, tapi aku mintak hari2..hahaha last2 bapak aku suspek, eh budak ni, ari2 mintak wet lebih! Singget tu kire banyak da sebenyanye zaman tuh. Yela, dulu ak g sola nek van. sementara tggu van tu, ad kedai jual buah2an, jajan2, aiskrim pop agi..  Mane tahan nafsu weh! Member sebelah kanan dok "srooottt..sroott..." makan aiskrim bandung sambil lap2 hingos. Sebelah kiri lak mam biskot Tora smbil men mainan yang dapat free tuh. Dak depan ak makan jambu madu potong. Aku? tak kan tukang tengok je?

Bila time nak periksa ag la..adoi..tension2! Mak bapak aku taw bebel je bila ak tak study. Pas2 nak mara2 bila ak dapat result terok. Dowg tak exam mane nak taw betapa susahnye solan exam tu! (sempit tol pemikiran aku saat itu) Bapak ngn mak aku..termasuk adik ak sekali tak yah jawab periksa pon..syoknye dowg.. mase kecik mane reti nak study group. "study group" ngn mak ak je ar. da la mak ak tu garang! blaja sampai meleleh air mata ag..hahhahaha terharu sgt belajar ngn mak aku. Pas maghrib kena mengaji. ngn mak aku ag T_T . Bapak aku tu x yah mengaji pon! Orang besa ni x aci la!

Satu ag benda yang aku tak puas ati ngn orang besa ni sbab dowg ada kereta/motor sendiri. Aku? nak pegi men kat taman pon kene jalan kaki. da la jaoh! pastu bila aku balik uma lambat taw lak nak mara. Aku jalan kaki la. memang la lambat. Cbe bagi aku kreta sebijik! cepat sikit sampai uma..


hah! tu la antara perkara2 tak logik yang ak jeles sangat ngn orang dewasa. Sekarang umo aku dah pon 21thn. Baru menamatkan Diploma. Alhamdulilah, pas tak sampai sebulan ak abes belaja, ak da dapat keje. Sementara tggu result UPU pasal sambung Ijazah. Sekarang, satement ak kat ats tu sume da bertukar!

Kan best kalau aku ni dak kecik. G skola, rehat dapat maen, pas2 cuti skola lame lak tu. Tak yah pikir pasal keje. Kalau keje kena arah2 je..kena jaga hati orang len ag. Kene report projek kat bos, kena jumpa client. Cuti pon 2 ari je seminggu. Keje tak ciap, kena OT..balik da gelap.

Pas2 g keje kena isi minyak moto. Kalau pancit, menolak lah jawabnye. Kan bes kalau ada van skola T_T tak yah pk pasl minyak or wet maintenance. taw naek, pas2 sampai da.

Pg keje mmg la melenggang, pas2 sampai opis, atas meje melambak kertas report nk kene ciapkan. Kat skola dulu meje kosong je. Homework cikgu bagi le mintak tolong kat mak. Esok da ciap, ringan “beban”..keje opis klau bawak balik uma pon, mak da x le tlong..mak tengok je la..kena wat sendiri L

Cukup bulan je, wah! Dapat gaji! Tapi pas tolak wet makan, minyak moto, lain-lain hutang. X cukup weh! Nak beli Tora pon x lepas.(tipu ah!) Last2 mintak kat bapak gak..huhuhu sadis2~ dari kecik sampai ke beso mintak wet bapak! Mane tak malu. Da keje, bkan ada tanggungan pon ag. X pernah nk cukup! Tapi npe wet bapak aku cukup je? Siap makan pakai ak sekarang pon mampu tggung ag. Adeh..

Tu la, igat senang ke jadi dewasa ni? Macam2 benda da kene pikir sendiri..tu belom kawen ag..blom ada anak..blom ada kreta, uma.. Baru sekarang nak pikir betapa susahnye bapak aku cawik duet dulu. Aku men pi mintak je! Malu sgt bile da besa2 pon masih mengharap bantuan bapak. X cukup bapak, mak pon g mintak plak tuh..mmg ar dowg akan bagi…tapi, malunye~

Lastly, kowg renungkan la,,.same x situasi aku ni ngn kowg. Time study mmg rase senagn skit. Tggu da keje nnt! Nak mampos rasenye T_T hargailah apa yang mak bapak kowg bagi. pas2, berjimat!!!!!!!!!!!!!!!



No comments:

Post a Comment