rEadEr :)

Wednesday, March 7, 2012

i'm a Networking Student!

Assalamualaikum..

Hey guys! Hari ni saye tak de kelas,, sebab saya tak nak pegi kelas! hahahaha Syoknya dapat duduk rumah seharian tanpa buat apa-apa! Korang jeles tak? Mesti tak kan? Sebab je pun bosan....
Actually, post kali ini adalah megenai course yang saya ambil hampir 4 tahun ni iaitu Business Administrator Computer Science in Networking! My dad yang pilih course ni,, sebab dia ingat course ni yang boleh buat wesite n business internet macam Irfan Khairi tu.. So, saya pon setuju je la dengan pilihan my dad tu..Lagipun, masa tu saya ingat course ni tak perlukan banyak kerja-kerja dengan equipment macam course Civil Engineering dulu.. Pas dah masuk kelas time diploma tu, agak terkejut sebab semuanya bukan yang macam saya bayangkan sebelum ni.. Ayah pon agak kecewa.. 


Hah! Dah la tu,, tak ada apa pon nak dikesalkan.. Semua course ada faedahnya.. Minat atau tak tu lain cerita. So, setelah 4 tahun saya bergelumang dengan dunia yang orang lain tak nampak ni, saya paling rimas dengan topik SUBNETTING! sebab kena kira-kira.. Saya seorang yang cukup anti dengan subjek-subjek yang ada kena mengena dengan nombor.. Lagi-lagi kiraan ni melibatkan IP Address yang banyak.. Adoi.. Cuba korang tegok gambar kat bawah ni.. Suka ke duka?

Memang 'quick reference' kalau boleh bawak masuk exam.. :P


Tapi saya memang salute habis dengan course networking ni..sebab tanpa pelapis-pelapis network engineering macam saya ni (ehem2..) korang memang tak dapat la nak pakai internet.. Irfan Khairi pon tak dapat nak jadi jutawan taw!hahaha Sebelum ni, saya pon tau pakai internet je.. pastu, bila tak dapat connection bising2.. Tapi sekarang dah boleh bangga sikit, sebab dah boleh repair network sendiri.. 


Lagi satu, kalau korang nak tau lect saya cakap, "Telekom bertindak sebagai ISP(Internet Service Provider), dan setiap IP Address yang dia bagi kat kita ada harga. Bayangkan la berapa ramai pengguna internet kat Malaysia ni.. Boleh dapat duit dengan bagi 12 angka je".. Fuhh.. Sekarang, saya dah minat dengan rangkaian..hahhaha tak de nak mengomel-ngomel dah.. (senang je lect saya psycho saya dengan perkara-perkara yang materialistic..hahaha)


p/s : Student network memang tak cipta robot, hasilkan lagu, jadi businessman, or buat university jadi famous(top rank), tapi kalau kami tak ada, korang tak akan dapat buat research untuk cipta robot, lagu yang korang cipta tak de orang nak dengar, barang korang jual tak ada orang pandang dan memang tak kan dapat korang buat university jadi bangga.. renungkanlah ayat saya yang tunggang tebalik ni :)



4 comments:

  1. betul3. hehehe..wah dah sambung belajar akhirnya. bila la pulak fa..huhuhu

    ReplyDelete
  2. waahh hebat!!so future plan untuk student networking apa ya?maksud i scope kerjaya..

    Hey, Do you Love Bags?

    ~ Slingbag ~ Longchamp ~ Longchamp Backpack ~ Tote Bag ~ Doctor Bag ~ Womens Wallet ~
    ~ Slingbag ~ Longchamp ~ Longchamp Backpack ~ Tote Bag ~ Doctor Bag ~ Womens Wallet ~

    and many more!!! Feel free to visit us at

    http://thepuffyclouds.blogspot.com

    or find us on FB : The Puffy Clouds

    ReplyDelete
  3. faz,, saba k? nnt sambung gak tu...da apply lom?

    ReplyDelete
  4. actually, become a network engineer.. or mybe network consultant.. sekarang banyak network academy.. keje kat situ pon masyuk gak..hehe

    ReplyDelete