rEadEr :)

Tuesday, October 2, 2012

kereta oh! kereta ~

Assalamualaikum..

Musim persekolahan pengajian aku baru je bermula awal bulan lepas.. Semenjak aku menjadi pengguna telefon pintar ni, aku dah jarang memuangkan masa beramah mesra dengan blog aku sendiri.. pasti die-hard-fans follower aku rindu nak baca post terbaru aku kan? (ehem3~)
Sebenarnya, dah lama jugak aku ada berangan-angan nak update blog ni..tapi seperti yang dijangka, angan2 memang tinggal angan2 je..hahahaha.. Aku jadi dah tak berperasaan nak update bila tengok post last aku yang cam tak siap pasal Amalan Kejuruteraan tu.. Selalunya aku akan update post2 yang tergantung tak bertali tu...tapi tah apa salahnya post tu, aku tinggalkan cam tu je..haih..tak patut2~

ok lah,, tu baru intro aku je.. beralih pada tajuk utama berita post aku hari ni berkenaan Keretaku~
Dua minggu lepas aku ada rasa macam nak bawak kereta aku pegi Spa.. Konon2 boleh la kereta aku tu memanjakan diri dengan service2 yang disediakan.. Sesampainya di tempat kejadian,, baru aku sedar aku bukan bawak pegi Spa,, tapi cam bawak pegi hospital plak.. Macam2 rosak, macam2 kena tuka...haih~ mengeluh pun dah tak guna..dah sampai pon.huhu lagipun kalau tak repair sekarang, bila lagi... Nasib baik aku dah asing duit untuk service kereta awal2 masa dapat duit PTPTN dulu.. sangan membantu dan tak la aku membebankan ayah..Sebab aku yang guna kereta tu, akulah yang perlu bertanggungjawab :)

Cerita cam hebat reti anta kereta ke bengkel sendiri..padahal aku refer kat ayah n mr.o jugak.. Disebabkan sangat takut kena tipu dengan bengkel tu..aku pegi repair kereta sampai ke Senawang.. jauh tak jauh la..hahaha semata2 nak anta kat bengkel yang mr.o slalu anta tu.. kira pakcik tu boleh dipercayai lah kan~

tips 1: pegi la bengkel yang kita tahu harga dan service yang ditawarkan bagus atau tidak. tak la rase tercekik sangat..


Mula2 pegi kedai service aircond,, sebab lepas ekiden ari tu aircond cam ada problem..dah tak rase sejuk.. bukan sebab tak de gas..tapi tah la.. nak service aircond lari bajet lak..last2 refill je la gas balik.. nasib bek mr.o belanje..hehehhe jimat RM50 :)

tu jiema ngn fini si tukang teman :)
pastu rasa cam dah puas hati dengan aircond, pegi la ke bengkel kereta pulak.. Pakcik tu cam busy je sbb ada satu kereta dah sampai dulu sebelum aku. Lepas mr.o cakap2 dengan mekanik tu agak2 dia tau apa dia nak buat, kiteorang g la jalan2 kat Seremban dulu..(ada la dalam 3 jam aku tinggalkan kereta kat situ..)
Dalam masa 3jam tu aku cuma beli contact lens je..tu pun lepas kena paksa dengan mr.o.. nasib baik lagi sebab dia yang belanja..hahahhaha(gelak puas~)

sesi memilih :)
Lepas dah puas, kiteorang pon balik ke bengkel dengan harapan kereta dah siap.. tp hanya tinggal harapan je..huhu kene tunggu lagi sebab kami datang lambat katenye..pakcik tu ada sorg je staff..ok,, paham..aku pon tunggu la...... tapi bagus jugak sebab tunggu..dapat taw apa yang dia tukar kan?

tips 2: ambil tahu pasal apa yang dilakukan pada kereta anda. dia tukar spare part second hand dengn harga baru atau tidak.. Ambil gambar jika perlu..


Ok lah gadis2 diluar sana sekalian,, mari saya perkenalkan serba sedikit body part untuk kereta.. (untuk laki yang tak tahu pon boleh juga tambah ilmu :)

disini menunjukkan bahagian belakang minyak itam yang sedang dibuang untuk diganti dengan yang baru.

minyak itam sangat penting sebelum kereta anda over-hold ok?.

ni adalah drive shaft..yang ni dah koyak..bahaya untuk tayar..  
tgok tu,, punye la ngadap pakcik tu tuka drive shaft baru..

ini pula lower-arm punye getah..dah koyak gak :(

tapi kena tuka semua..
so kena la beli setongkol benda ni..

cian mr.o kena teman..hehehe luf u lah~

tips 3: kalau tak de RM200++ dalam tangan, jangan gatai2 nak p repair kereta..


Pakcik tu kata part ni kena amik berat jugak la..sebab kena mengena bahagian tayar.. aku dah la slalu lalu highway..slalu tak penah bawah 120km/j(konon) kalau tayar tercabut ngn nyawa sekali melayang.. (sangat negeri) pandai pakcik psycho saye ken? haha takpe2,, betul la pakcik cakap tu..hahaha

Last sekali..terima kasih kepada semua yang terlibat dalam pembikinan sume ini..smpai terpaksa balik Melaka pukul 9 mlm...huhuhu~

p/s: pakcik, mekasih gak sebab bagi 4 biji pelam tu..hehehe

No comments:

Post a Comment